Nieuws
Steeds meer Informatiepunten Digitale Overheid
Wat is een Informatiepunt Digitale Overheid?
Deze Informatiepunten zijn er voor mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid. Deze laagdrempelige Informatiepunten zijn ondergebracht in bibliotheken, zodat mensen makkelijk binnen kunnen lopen. De medewerkers van de bibliotheek zijn speciaal getraind om mensen te helpen. Ze weten goed wat de aangesloten overheidsinstanties doen en begeleiden mensen bij het zoeken naar informatie op overheidswebsites. Ook weten de medewerkers naar wie ze door kunnen verwijzen om je verder te helpen.
Hoe zijn de informatiepunten ontstaan?
Het Informatiepunt Digitale Overheid is ontstaan uit een samenwerkingsverband van publieke dienstverleners. Waaronder de Belastingdienst, de SVB, het CAK en UWV. Zij werken intensief samen met de Koninklijke Bibliotheek. Overheidsinstanties schrijven nog steeds moeilijke ambtelijke juridische brieven. Veel mensen begrijpen die niet en komen naar het Informatiepunt Digitale Overheid voor hulp.
Wie kan er terecht bij dit Informatiepunt?
Ongeveer 4 miljoen mensen hebben moeite de digitale ontwikkelingen bij te benen. Deze groep bestaat uit ouderen, laaggeletterden, maar ook mensen die op zoek zijn naar werk, zwakbegaafden of mensen die zorg nodig hebben. Ook jongeren zijn vaak minder digitaal vaardig dan we denken. Want je moet dan een DigiD hebben en kunnen omgaan met een computer.
Met welke vragen kan je terecht bij het Informatiepunt?
Je kan er terecht met vragen over DigiD, Belastingen en toeslagen, Zorg, Werk of uitkering, Rijbewijs, AOW aanvragen, Verkeersboetes betalen, Inburgering en Corona (booster)prik.
Voor iedere burger is een informatiepunt binnen een straal van 1,9 kilometer
Op informatiepuntdigitaleoverheid vind je het dichtstbijzijnde Informatiepunt en de openingstijden. Let op! Deze informatiepunten hebben vaak beperktere openingsuren dan de bibliotheek zelf.