Tips, training & advies
Stel je vraag
 Werkdagen: 09:00 - 17:00 uur

Lees voor
Nieuws

Een kijkje achter de schermen: maak kennis met Herman

17 november 2022
Herman van ’t Land is medewerker voorlichting en informatie en planner bij Zorgverzekeringslijn. Hij is ook contactpersoon voor de vrijwilligers thuisadministratie. En hij zorgt ervoor dat alle aanvragen voor trainingen en gastlessen worden afgehandeld. Herman geeft trainingen door het hele land, dus de kans is groot dat je hem daarvan al kent. In dit artikel vertelt Herman over zijn werk voor de vrijwilligers.
Herman van 't Land contactpersoon vrijwilligers

Trainingen bij vrijwilligersorganisaties door het hele land
Herman werkt sinds 2014 bij Zorgverzekeringslijn en is al op heel wat locaties van uiteenlopende vrijwilligersorganisaties geweest. En altijd vertrekt hij na afloop van een trainingsbijeenkomst met een voldaan gevoel. “Het is en blijft gewoon nuttig om informatie te delen met vrijwilligers die niet van alle wet- en regelgeving op de hoogte zijn. En dan vooral op een manier die aansluit bij de praktijk, zodat ze er echt wat mee kunnen. Soms is het een bevestiging die ik een vrijwilliger kan geven over regelgeving. Of ik denk juist creatief mee in het zoeken naar de juiste oplossing om iemand te helpen, bijvoorbeeld door tips te geven over het afspreken van een betalingsregeling. In een enkel geval verwijs ik door naar mijn collega’s van het Ombudsteam van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) om daar een klacht in te dienen. “

Je moet de tijd nemen om de vraag te ontrafelen
Naast het geven van trainingen geeft Herman ook advies aan de telefoon. “Vaak worden mensen alleen maar gewezen op de regels”, vertelt hij. “Het is belangrijk echt de tijd te nemen voor iemand, om zijn vraag te ontrafelen. En dus de juiste informatie te kunnen geven, of de persoon door te kunnen verwijzen naar een organisatie die hem hierbij kan helpen. Wij krijgen bijvoorbeeld vragen van mensen die de Nederlandse taal (nog) niet machtig zijn en de brieven van de overheid niet begrijpen. Het is dan fijn dat iemand na een gesprek begrijpt, waarom hij een zorgverzekering moet afsluiten en weet wat er gebeurt als hij niet aan bepaalde verplichtingen voldoet.”

Ik ben blij met al die vrijwilligers
In Nederland is een grote groep mensen die moeite heeft met het regelen van hun administratie. Ik ben daarom zo blij met al die vrijwilligers die deze mensen daarbij helpen. Onze kracht is vooral het kunnen vertalen van de wet- regelgeving uit de Zorgverzekeringswet naar begrijpelijke informatie, voor zowel hulpverleners als burgers. Vanuit Zorgverzekeringslijn ondersteunen wij jullie daarom graag met het bijhouden en of verbeteren van jullie kennis op het vlak van de zorgverzekeringen.