Tips, training & advies
Stel je vraag
 Werkdagen: 09:00 - 17:00 uur

Lees voor
Nieuws

Een tolk inschakelen voor goede zorg aan anderstaligen

3 september 2024
Patiënten hebben recht op goede zorg en soms is het daarvoor nodig om een tolk in te schakelen. Want heldere communicatie is een voorwaarde voor het bieden van goede zorg. In dit artikel lees je in welke situaties het nodig is om een tolk in te schakelen en hoe je dat doet.
tolken in de zorg vergoeding

Tolken zijn soms nodig voor passende zorg
Stel je gaat met wat vage klachten naar je huisarts. Tijdens het consult kun je je verhaal vertellen en komt de huisarts al snel tot een diagnose en bijbehorende behandeling. Hoe fijn is het dat je elkaar in korte tijd begrijpt! Maar wat als je het Nederlands onvoldoende beheerst omdat het je moedertaal niet is? Wat kan een zorgverlener dan doen om te zorgen dat je elkaar begrijpt en je passende zorg krijgt?

De zorgverlener schat in of een professionele tolk nodig is
Zorgverleners hebben de plicht om goede zorg te bieden. En die goede zorg begint vaak bij heldere communicatie. Het is daarom ook aan de zorgverlener om in te schatten of hij goed genoeg kan communiceren met een patiënt die de Nederlandse taal(nog) niet goed beheerst. Soms lukt het met wat extra tijd toch in het Nederlands, is er een gezamenlijke taal, zoals Engels, komt een volwassen familielid mee die kan vertalen of lukt het met een betrouwbare vertaalapp. Deze oplossingen kunnen bij eenvoudige zorgvragen genoeg zijn, maar als de zorgvraag complex is of over een gevoelig onderwerp gaat, zoals psychische klachten, is mogelijk een professionele tolk nodig. Een tolk kan ook helpen met het verhelderen van culturele verschillen, bijvoorbeeld wanneer de patiënt geen vragen stelt of de zorgverlener niet aankijkt. De kwaliteitsnorm tolkgebruik bij anderstaligen in de zorg en de website Zo schakelt u een tolk in helpen zorgverleners om in te schatten wanneer ze een tolk in moeten zetten.

De kosten van tolken in de zorg worden niet altijd vergoed
In 2012 is de vergoeding voor tolken in de zorg afgeschaft. Professionals in de zorg gaven al snel aan dat dit tot ongewenste en soms schrijnende situaties leidde. In de loop der jaren vroegen meerdere partijen aandacht voor dit onderwerp. Daardoor zijn er voor specifieke doelgroepen en zorgsectoren wel weer vergoedingen voor professionele tolken geregeld. Dit geldt bijvoorbeeld voor asielzoekers en ontheemden uit de Oekraïne. Je kunt van hen immers niet verwachten dat ze direct onze taal spreken. Daarnaast gelden per zorgsector andere regels.

Hoe schakel je een tolk in?
Best ingewikkeld met al die verschillende regelingen? Ja, maar gelukkig helpen we je op weg en vind je een handig overzicht per zorgsector op www.zoschakeltueentolkin.nl. Ook vind je op deze website tips voor het voeren van een goed gesprek met een tolk erbij .